FenekO maakt optimaal gebruik van beschikbare middelen
FenekO
voert per dag gemiddeld tussen de 100 en 150 leveringen uit. Van april
tot oktober loopt dit aantal nog op tot een tweehonderdtal leveringen
per dag. Specifieke planning software berekent hiervoor het aantal
benodigde voertuigen en de meest efficiënte routes.
De planning software maakt in eerste instantie optimaal gebruik
van onze interne trucks en bestelwagens. Pas als de capaciteit van ons
eigen wagenpark maximaal benut is, worden voertuigen van externe
partners opgenomen in de planning. Daarnaast berekent de software de routes
met het minste aantal kilometers die toch aan alle planningsvereisten
voldoen. “De routeplanning houdt rekening met de capaciteit van onze
verschillende voertuigen, de werktijden van onze chauffeurs en zelfs
specifieke leveringstijden. Met tags kunnen we daarenboven heel
gemakkelijk sturen of een levering mag of moet gebeuren met een
bestelwagen of truck. Zo kunnen de grootste vliegenramen enkel geleverd
worden door een truck met de grootste container. De software kan hier
zonder problemen mee om.”
FenekO maakt optimaal gebruik van beschikbare middelen
FenekO
voert per dag gemiddeld tussen de 100 en 150 leveringen uit. Van april
tot oktober loopt dit aantal nog op tot een tweehonderdtal leveringen
per dag. De planning software van Movetex berekent hiervoor het aantal
benodigde voertuigen en de meest efficiënte routes.
Dirk Bomans,
Plant Manager Transport & Logistiek bij FenekO, licht de planning
toe. “De planning software maakt in eerste instantie optimaal gebruik
van onze interne trucks en bestelwagens. Pas als de capaciteit van ons
eigen wagenpark maximaal benut is, worden voertuigen van externe
partners opgenomen in de planning. Deze externe chauffeurs hebben
natuurlijk niet dezelfde handelingen en skills als onze eigen
geroutineerde, vaste mensen. Om dit verschil op te vangen,
vermenigvuldigt Movetex de droptijd van leveringen die door een partner
worden uitgevoerd automatisch met een bepaalde factor en past dit toe op
hun respectieve ritten.”
Daarnaast berekent de software de routes
met het minste aantal kilometers die toch aan alle planningsvereisten
voldoen. “De routeplanning houdt rekening met de capaciteit van onze
verschillende voertuigen, de werktijden van onze chauffeurs en zelfs
specifieke leveringstijden. Met tags kunnen we daarenboven heel
gemakkelijk sturen of een levering mag of moet gebeuren met een
bestelwagen of truck. Zo kunnen de grootste vliegenramen enkel geleverd
worden door een truck met de grootste container. De software kan hier
zonder problemen mee om.”
Van spreadsheets naar volledige automatisatie via APIs
In
een eerste testfase maakten ze bij FenekO gebruik van spreadsheets om
de vereiste data van de leveringen in de planning software van Movetex
te importeren. Deze spreadsheet werd uit de ERP-software van FenekO
gedownload en in Movetex geïmporteerd. Eventuele last-minute
bestellingen werden manueel nog toegevoegd.
Eens de planning
software volledig op punt stond en aangepast was aan de
planningsprocessen van FenekO, dachten ze al snel een stap verder. Ze
zagen meteen de winsten van een automatische data-overdracht van het ene
softwaresysteem naar het andere. Nog meer efficiëntie dus, iets waar
het team van Movetex elke dag naar streeft.
“Dankzij
de API-koppeling is de data-overdracht tussen ons ERP-systeem en
Movetex geautomatiseerd. We hebben nog meer tijdswinst kunnen boeken en
is er minder kans op menselijke fouten.”Dirk Bomans, Plant Manager Transport & Logistiek, FenekO
Dirk
verduidelijkt de nieuwe werkwijze: “Via APIs werd onze ERP-software
gekoppeld met Movetex. Wanneer we de planning willen maken, sturen we
via één klik op de knop alle data door naar de software van Movetex.
Daar wordt automatisch een routeplanning gemaakt en geoptimaliseerd. We
kunnen de routes bekijken en eventueel nog manueel wijzigen. Als er nog
last-minute bestellingen zijn, sturen we deze meteen vanuit onze ERP
naar de berekende planning van die dag. Eens de planning definitief is,
stroomt alle planningsdata terug naar ons ERP-pakket van waaruit de
pickinglijsten worden gegenereerd. Diezelfde data wordt dan weer
gebruikt om door te sturen naar de mobiele Proof of Delivery-applicatie die op de scanners van onze chauffeurs staat geïnstalleerd.”
Een
enorme verbetering, vindt Dirk. “Deze werkwijze is nog efficiënter, en
doordat er geen manuele interventies aan te pas komen, is de kans op
fouten veel kleiner. Daarenboven sparen we er ook nog eens heel wat tijd
mee uit.”
Sneller en eenvoudiger plannen, ook in de drukste seizoenen
Dirk
vertelt dat het planningsproces er sterk is op vooruitgegaan. “Voordat
we Movetex gebruikten, werkten we met een verouderd pakket. Het was
desktop software, geïnstalleerd op lokale servers. Het systeem was
bijzonder traag en ingewikkeld en vereiste te veel manuele acties.
Bovendien was de software soms niet beschikbaar terwijl we de
leverancier niet konden bereiken. Als je dan onder tijdsdruk snel een
manuele planning moet maken, word je niet blij.”
Door deze
frustraties en de nood aan een betrouwbare partner gingen ze bij FenekO
op zoek naar een nieuwe leverancier. “We hadden enkele vereisten: de
software moest cloud-based, gebruiksvriendelijk en snel zijn, met
support waar je op kan rekenen. Op basis hiervan hadden we drie
pakketten weerhouden. Uiteindelijk was het duidelijk dat Movetex er met
kop en schouders bovenuit stak. Het is een softwarepakket met een zeer
fijne gebruikservaring die aan het overgrote deel van onze vereisten kon
voldoen. Het team was van bij het begin zeer transparant en ging mee in
onze business processen, waardoor er al heel snel een klik ontstond die
belangrijk is om hebben met een softwarepartner.”
“Tijdens
het pre-sales traject was het duidelijk dat het Movetex team een
luisterend oor had. Het was niet de partner die enkel hun oplossing kwam
aanbieden maar ze dachten mee met onze business processen.”Dirk Bomans, Plant Manager Transport & Logistiek, FenekO
Dirk
heeft geen spijt van de keuze voor Movetex. “De routeplanningen zijn
telkens zeer efficiënt en logisch. We maken de planning nu in maximum 30
minuten, waar we met het vroegere pakket soms meerdere uren nodig
hadden. En als we dan toch nog vragen hebben, dan is ons aanspreekpunt
altijd bereikbaar.”
De Plant Manager van FenekO ziet nog een
laatste voordeel. “In ons drukste seizoen schaalt de software mee met
onze leveringen. De prijszetting van Movetex is flexibel waardoor we
niet hoeven te betalen voor licenties die we niet nodig hebben. Wij
hebben geen omkijken naar het bijhouden van hoeveel licenties we wanneer
gebruiken, Movetex ontzorgt ons van die administratieve rompslomp.”
06 / 05 / 2022
Do you feel the groef?
25 / 01 / 2022
De gelakte pomp van FenekO Insect Screens
16 / 02 / 2022
De nieuwe prijslijsten
05 / 03 / 2021
Sluitingsdagen Paasvakantie
07 / 04 / 2022
De nieuwe bovengeleider voor de deurplissé
Als leverancier willen wij onze klanten steeds informeren over nieuwigheden, belangrijke informatie, nieuwe catalogi, etc…
Wil u hiervan graag op de hoogte gehouden worden, schrijf u dan hier in op onze nieuwsbrief.